Det här är en syster till Slainthe

I väntan på att det gamla magazinet Slainthe vaknar upp ur sin törnrosasömn kommer jag att publicera sådant som var tänkt för magazinet Slainthe här.

Adressen till den för tillfället vilande Slainthe är :
http://xroad.co.uk/Slainthe.htm
Här kan du läsa alla de tidigare härliga utgivningarna.

Om Quantum of Solace

QS är en oberoende nättidning.
Vi tillämpar pressetiska regler.
Redaktör och ansvarig utgivare: Kay Uggla, kay.uggla@yahoo.com
Här välkomnas gärna artiklar skrivna av andra skribenter.

2009-03-23

Om att förlåta

Konfllikter kan ju faktiskt vara en del av rollspelet för en del här i SL. Men det kan såra personligt dom som inte har det rollspelet som sin SL-dröm. När du känner att du kanske sårar någon fråga, eller själv känner dig kränkt säg ifrån! Det kan kanske vara svårt och till och med späda på konflikten. Men ge inte upp! Det kan vara så oändligt skönt när man förstår varandras verkliga syften och kan förlåta varandra.

Personerna på bilden kan ha med delar av texten att göra

Det har gjorts en del forskning om oss här i SL. Av det jag sett kan nog mycket stämma. Och naturligtvis för vi med oss våra grundväderingar som vi har där innerst inne med oss hit. Och lika lite som i RL är livet lätt här i SL.
Precis som i vårt vanliga liv där ute så har vi nog alla en samling högst personliga mål eller något vi strävar efter att få göra här eller rent av uppnå även här inne i SL.
Vi tar på oss attityder, och några passar på att leka med sin egen sociala identitet. Men där inne längst där inne finns ju våra aldeles egen etik som tros alla masker och yttre skal skiner igenom i vårt umgänge med varandra här i SL. När man möts av att andra inte vill förstå eller trampar på ens etik eller det som man anser vara grundläggande värden i relationer med andra blir det svårt. En konflikt om att få bygga eller förverkliga en affärsdröm bekommer kanske sällan en så djupt. Det hör till spelets regler här och RL. Och dom får man ta när man ger sig in i spelet. Skillnade är bara att här finns ingen lagstiftning annat än Lindens enkla regler om "abuse". Så endera gillar man läget, stannar och kämpar eller drar. Däremot när det berör ens innersta värderingar blir det lite svårare och om man har haft kanske en lite närmare kontakt med personen och finner att det inte stämmer. Ja då då blir ju även det där med sorg en del av det svåra.

Det finns en svårighet med det sätt som vi "pratar" med varandra här. Chatten är en för tunn kanal för att viktiga nyanser skall gå fram och missförstånd uppstår så lätt. Lite chatt-diciplin skulle kanske inte skada. Ja, jag är själv riktigt dålig på det, säger en del i min omgivning. Jag jobbar på det.

I mitt liv här i SL har jag upplevt en del besvikelser men dom har till slut rett ut sig för jag finns ju här ännu och är idag ganska så lycklig och trivs riktigt bra här i SL. Men man lär sig mycket om sig själv när man går igenom vad en del kallar "drama" här.

Och som vanligt gäller ju att man nästan alltid är två i en konflikt. Båda känner att "jag har rätt och den där dumma idioten kan man ju inte prata med.... jag blir så trött".

Försök att ta kontakt igen och prata lite. Jo jag vet att det inte är lätt.. Men vad skönt när man kanske efter en tid börjar förstå varandras synsätt men kanske inte gillar det men man respekterar att man kan ha lite olika synsätt och att det inte betyder att man behöver hata varandra för det. Och älska varandra behöver man ju inte heller men att återupprätta en god relation är så mycket värt.

Det är klart att det finns ju dom som gillar konflikter och leker med dom här. Vi har många som leker "bad guys" i något rollspel som dom vill att omgivningen skall acceptera. En omgivning som kanske har ett annat rollspel i sitt SL liv. Men då kan man så lätt gå över gränsen så att man till och med sårar någon personligt och då är det inte lek längre!

Att jag skriver det här just nu beror på att jag själv i dagarna har fått mina ögon öppnade och fått den goda erfarenheten ännu en gång att få vara med om att lösa upp ett litet "drama" som stört mig riktigt mycket den sista tiden. Jag blev nästan euforiskt glad när vi till sist fick till ett litet möte och avatar mot avatar kunde säga förlåt till varandra och sträcka varandra handen och till slut ge varandra en kram. Det var så underbart skönt!

Men jag vet att jag har sårat åtminstone ytterligare en person som jag så gärna skulle vilja få prata en lång stund med och om möjligt få säga förlåt till.

Kay

Inga kommentarer:

Apture